Kysteiini, yksi maailman tärkeimmistä lisäravinteista

Kysteiinistä on tehty lukuisia tutkimuksia viime vuosikymmenien aikana, joista kaikki eivät ole vielä saaneet ansaitsemaansa huomiota. Tässä artikkelissa käyn läpi kyseisiä tutkimuksia, ja tutkin mille kysteiinin väitetyistä hyödyistä on oikeasti näyttöä. Jatka siis lukemista jos haluat tietää voiko kysteiinistä olla hyötyä sinulle tai läheisellesi! Iän myötä kysteiini tasojen on osoitettu laskevan huomattavasti, mutta tasoja voi kuitenkin korjata muun muassa ravintolisällä (Kumar. ym. 2013).

Kysteiiniä käytetään muun muassa vatsansuojalääkkeenä, ja sen lisäravinteena nauttiminen saattaa auttaa myös migreenikohtauksien ehkäisemissä. Lisäksi joissain keuhkosairauksissa kysteiinistä voi olla hyötyä kohtauksien ehkäisemissä (Mario. ym. 2015). Kaiken lisäksi kysteiinillä voi olla jopa potentiaalia addiktion hoidossa, mutta se on oma artikkelinsa (Randy. ym. 2011). Kysteiinistä on siis moneksi!

kysteiini krapula alkoholi
Kysteiinikään ei tosin paranna kaikkea.

Kysteiini pähkinänkuoressa

Kysteiini on semi-välttämätön aminohappo. Keho siis kykenee valmistamaan kysteiiniä, mutta sen saaminen ruokavaliosta on myös tärkeää. Se on hyvin tutkittu ja turvallinen yhdiste, josta keho valmistaa muun muassa erittin tehokasta antioksidanttia glutationia.

kysteiini antioksidantti
Mustikat ovat mahtavia, mutta loppujen lopuksi keho valmistaa itse parhaat antioksidantit.

Kysteiiniä on saatavilla muutamassa eri muodossa, mutta tässä artikkelissa keskitymme sen asetyylikysteiini muotoon. Asetyylikysteiini on kysteiinin parhaiten tutkittu muoto, ja se on myös kaikkein helpoiten saatavilla. Lisäravinteen muodolla on suuri merkitys, joten varmista että kysteiinisi on varmasti asetyylikysteiiniä, tai muu hyväksi todettu muoto. Kutsun tässä artikkelissa yksinkertaisuuden nimissä asetyylikysteiiniä kysteiiniksi, vaikka se ei sama asia olekaan. Asetyylikysteiinillä on monta nimeä, mutta kaikilla seuraavilla termeillä tarkoitetaan samaa asiaa:

  • N-asetyyli-L-kysteiini
  • N-asetyylikysteiini
  • Asetyylikysteiini
  • NAC

Jo yhden kysteiini lisäravinne annoksen on osoitettu nostavan aivojen ja veren glutationi tasoja, kun keho valmistaa kysteiinistä glutationia (Clin Neuropharmacol. 2013). Kysteiini lisäravinne voi nostaa glutationi tasoja yhdeksässä päivässä jopa 150% (Badaloo ym. 2002)! Vaihtoehtoisesti voisi kuvitella glutationi lisäravinteen käytön tehokkaamaksi tavaksi nostaa glutationia, mutta glutationi on käytännössä hyödytön lisäravinteena, jos se ei ole sen kalliissa paremmin imeytyvässä muodossa (Allen. ym. 2011). Glutationi imeytyy vain sen liposomaalisessa muodossa, eli keinotekoiseen kalvoon päällystettynä. Ei kannata olettaa että glutationi lisäravinne olisi tässä muodossa, ellei se lue isolla purkin kyljessä.

Kysteiini suojaa vatsaa tulehduskipulääkkeiltä ja asetaldehydiltä

Osana alkoholin, eli etanolin, käsittelyprosessia keho muuttaa etanolin asetaldehydiksi. Asetaldehydi ärsyttää vatsaa ja on ykkösluokan karsinogeeni (Wikipedia). Kun keho on muuttanut etanolin asetaldehydiksi, käyttää keho maksan glutationi varastoja sen neutraloimiseen.

Jokainen meistä altistuu pienille määrille asetaldehydiä jokapäiväisessä elämässä. Sitä on etenkin sisäilmassa, sillä moni rakennusmateriaali ja muovi vapauttaa sitä ilmaan pienissä määrin. Myös ihmisen luontainen bakteerikanta tuottaa asetaldehydiä pienissä määrin, ja hiivainfektioissa sen tuotanto voi olla jo vaarallisen koholla (Gainza-Cirauqui. ym. 2013). Lisäksi asetaldehydiä on kannabiksen- ja tupakan- savussa, josta se liukenee sylkeen tupakoidessa.

kysteiini tupakka kannabis
Yksi syy lisää välttää tupakointia.

Hapottomasta vatsasta kärsivillä henkilöillä voi olla vatsassaan tavallista enemmän bakteereja, jotka tuottavat asetaldehydiä. Uppsalan yliopiston tutkimuksessa todettiin että asetaldehydi-tasot ovat koholla hapottomasta mahasta kärsivillä henkilöillä vaikka he eivät nauttisi alkoholipitoisia juomia. Samassa tutkimuksessa todettiin myös että jo 200 mg kysteiini annos päivittäin alentaa asetaldehydi tasoja jopa 68%. (Hellstörm. ym. 2017.) Asetyylikysteiini suojasi myös etanolin aiheuttamalta vatsahaavalta rotilla ja myös indometasiini nimisen tulehduskipulääkkeen aiheuttamilta vatsahaavoilta (Ausama. 2015, Soliman. ym. 2017).

Kysteiini hapoton maha

Kysteiini ja migreeni

Useasssa tutkimuksessa on havaittu alhaiset kysteiini-tasot migreeniä sairastavilla henkilöillä (Acta. ym. 2015, Alam. ym. 1998). On siis mahdollista että kysteiinistä lisäravinteena olisi hyötyä migreeni kohtauksien ehkäisemisessä. Toisaalta lihasjännityksen aiheuttamassa migreenissä alhaisia kysteiini-tasoja ei havaittu. Migreenille on monta aiheuttajaa, joten yksi hoito ei varmasti tule toimimaan kaikille.

migreeni kysteiini päänsärky
Tuo salamavalo ei yhtään auta asiaa!

Kysteiinistä migreenin hoidossa on juuri alkamassa suomalainen tutkimus, joka etsii tällä hetkellä osallistujia. Jos olet siis perusterve migreenistä vähintään kahdesti kuukaudessa kärsivä, laita viestiä tutkimuksen järjestäjille, ja kanna kortesi kekoon migreeni tutkimuksen hyödyksi! Tämän linkin takaa löydät tarkemmat tiedot tutkimukseen osallistumista varten. Tutkimuksessa käytetään 3 kk ajan 200 mg päivässä kysteiini valmistetta.

Kysteiini ja hiustenlähtö

Tiedossani ei ole todisteita että kysteiini ehkäisisi tai hoitaisi hiustenlähtöä. Syy miksi näitä yhdisteitä markkinoidaan hiustenlähtöön on se että ne varastoivat rikkiä, ja rikki on oleellinen hiusten kasvulle. Siitä huolimatta ei ole demonstroitu että nämä lisäravinteet auttaisivat hiustenlähtöön.

Toisaalta kysteiinin kokeilu ei tule kalliiksi kukkarolle

Keuhkoputkentulehdus ja keuhkojenahtauma

Asetyylikysteiinin on myös todettu vähentävän huomattavasti keuhkoputkentulehdukseen ja keuhkojenahtautumiseen liittyviä kohtauksia. Yli 4000 potilasta sisältävässä metatutkimuksessa 600 mg NAC-annostuksen todettiin vähentävän huomattavasti kohtauksia keuhkoputkentulehduksessa ja 1200 mg annostuksen keuhkojenahtautumisessa. Todisteiden rajoittavana tekijänä suurin osa tutkimuksista oli suoritettu Kiinassa, joten on mahdollista että Eurooppalaisilla NAC ei geneettisistä tai muista syistä olisi yhtä tehokas hoitomuoto. Siitä miksi NAC vähentää oireita ei myöskään ole varmaa tietoa. (Mario. ym. 2015.) Valitettavasti astman hoidossa 600 mg NAC annostuksesta ei ollut hyötyä (Aliyali. ym. 2010).

Sivuvaikutukset ja annostuksen yläraja

European Respitarory Review organisaation julkaiseman meta-analyysin mukaan yleisimmät NAC-lisäravinteen aiheuttamat sivuoireet olivat ruuansulatusongelmia. Tästä huolimatta jopa 1200 mg päivittäinen annostus oli heidän mukaan hyvin siedetty potilailla. Analyysissä myös todettiin että sivuvaikutukset eivät juuri riippuneet annostuksen määrästä, vaan olivat samaa luokkaa 600 mg ja 1200 mg annostuksella. (Mario. ym. 2015.)

cashew kysteiini
Cashewpähkinöissä on runsaasti kysteiiniä. Ruuasta saadun kysteiinin vaikutusta ei tosin ole tutkittu

Toisessa tutkimuksessa kokaiiniaddikteille annettiin joko placeboa tai NAC-lisäravinnetta huikeat 3600 mg päivittäin 28 päivän ajan. Tutkijoiden mukaan NAC-lisäravinne oli hyvin siedetty näinkin suurella annostuksella. (Pascale. ym. 2007.) Toisessa tutkimuksessa samalla annostuksella kolmen päivän ajan ei huomattu placeboa enempää sivuvaikutuksia (Mardikian. ym. 2007). Myös 2400 mg päivittäin 12 viikon ajan oli hyvin siedetty annostus (Grant. ym. 2009).

Rotille tutkimuksessa annettiin todella suuri annostus noin 2000 mg painokiloa kohti 28 päivän ajan. Tutkimuksen aikana yksi rotista kuoli munuaisvaurioon. Keskiverto ihmisille tämä annostus vastaisi 140 000 mg päivittäistä annostusta eli yli 700 kertaista annostusta, siitä mistä on jo hyötyä hapottoman mahan hoidossa. (Shibui. ym. 2017.)

Maryland yliopisto määrittelee asetyylikysteiinin annostuksen ylärajaksi 7 g päivässä. Suuremmat annostukset voivat heidän mukaan aiheuttaa jopa kuoleman. (UMM. 2014.)  Ylipäätänsä kysteiini vaikuttaa hyvin siedetyltä ja turvalliselta lisäravinteelta. Toki juuri sinun henkilökohtainen kokemus voi olla erilainen.

maksa-kysteiini
Maksa tekee jälleen comebackin. Tällä kertaa erinomaisena kysteiinin lähteenä.

Milloin ei kannata ottaa kysteiiniä

Kysteiinistä voi olla myös haittaa tietyissä tilanteissa. Jos jokin seuraavista pätee sinuun, niin asetyylikysteiinin käyttöä kannattaa harkita kahdesti. Keskustele myös lääkärisi kanssa ennen kysteiinilisän aloittamista, tai jos epäilet että asetyylikysteiini ei ole sinulle sopiva syystä tai toisesta. Tarkista myös että mahdollinen lääkityksesi ei vaikuta kysteiinin käyttöön.

  • Käytät nitroglyceriini lääkitystä (WebMD).
  • Kysteiini heikentää aktiivihiilen tehoa (WebMD).
  • Harvinaisessa taudissa kysteiiniä pääsee virtsaan ja muodostaa kysteiinikiviä (Kidney).
  • Kärsit histamiini intoleranssista sillä kysteiini voi vapauttaa histamiinia kehossa (Hong. ym. 1991, Barrett. ym. 1985).

Kysteiinistä on moneksi

Asetyylikysteiini on ainutlaatuinen aminohappo. Se patentoitiin alunperin jo vuonna 1960, jolloin sitä käytettiin yskänlääkkeenä. Ajan myötä sille on löytynyt yhä useampia käyttökohteita, ja sen lupaavia vaikutuksia esimerkiksi migreenipotilailla tutkitaan edelleen myös Suomessa. Asetyylikysteiini on myös listattu WHO-organisaation julkaisemalla tärkeiden lääkkeiden listalla. Asetyylikysteiiniä on myös tarjolla vegaanisena versiona.

Henkilökohtaisesti voin suositella esimerkiksi seuraavia asetyylikysteiini tuotteita. En saa mitään rahallista hyötyä näiden tuotteiden markinoinnista, vaan ne ovat mielestäni vain hyviä tuotteita. Perustelen suositukseni sillä että tuotteissa kysteiini on hyvin imeytyvässä muodossa, ja niissä ei ole paljoa ylimääräisiä lisäaineita.