masennus liikunta

Masennuksen monet kasvot

Mikä yhdistää olympiaurheilija Michael Phelpsiä ja satoja tuhansia suomalaisia? Masennus. Phelps on kaikkien tuntema, maailman menestynein olympiaurheilija. Hän on ansainnut jopa ennätykselliset 23 olympiakultamitalia. Tästä huolimatta hän kertoi kärsineensä uransa aikana vakavasta masennuksesta. Phelps kertoo, että pahimmillaan hän ei enää halunnut elää ja vietti lukuisia päiviä vain maaten sängyn pohjalla. Phelpsin tapauksessa kaikki näytti ulospäin menevän jopa erinomaisesti, mutta sisällä myllersi ahdistus ja epätoivo. Moni ei tiedä että menestyvä henkilö voi olla masentunut, mikä vaikeuttaa… Read More »

Liha syöpä vaarallinen

Onko punaisen lihan kulutus haitallista terveydelle?

Punainen liha kuulostaa melkein kirosanalta monen korvaan, ja moni onkin jättänyt sen kokonaan pois ruokavaliostaan. Monille valintaperusteena voi olla esimerkiksi ympäristö, eettisyys tai terveys. Tässä artikkelissa paneudumme jälkimmäiseen eli tutkimuksiin punaisen lihan terveysvaikutuksista. Jatka siis lukemista, jos pihvi lautasellasi, tai sen puute, on mietityttänyt sinua! Tarkastelen muun muassa lihan kulutuksen historiaa ja suosituksia, sekä lihan kulutuksen yhteyttä syöpään ja terveyteen. Käyn myös läpi, miksi kyselyihin luottavat väestötutkimukset eivät välttämättä ole kovin luotettavia tiedonlähteitä. Punaisen lihan… Read More »

Kaliumin puute

Kalium on tärkeä hivenaine, jota joka ikinen ihmisen solu vaatii toimiakseen. Kaliumin puute ei ole yleinen, mutta myös ilman kliinisesti todettavaa puutetta sen tasojen optimoinnista voi olla hyötyä. Esimerkiksi riittävä kaliumin saanti voi alentaa verenpainetta tehokkaammin kuin suolan vähentäminen! Moni yllättävä asia vaikuttaa kaliumimtasoon kehossa, kuten suolan käyttö, kofeiini, stressi ja magnesiumin ja muiden ravinteiden saanti. Onneksi nämä ovat kaikki asioita joihin me voimme vaikuttaa päivittäisillä valinnoillamme. Tässä artikkelissa käyn läpi mitä valintoja voit tehdä… Read More »

uni kissa yleistä

Uni: 12 tieteellistä vinkkiä parantamaan yöunta

Vietämme kolmasosan elämästämme nukkuen ja riittoisa uni on oleellinen jokaisen terveydelle. Hyvät yöunet parantavat mm. suorituskykyä ja tehostavat immuniteettia.  Vastaavasti heikentynyt unenlaatu ja vähäinen unenmäärä on yhdistetty lukuisiin terveysongelmiin kuten liikalihavuuteen ja ruuansulatusongelmiin (Bayon V. ym. 2014, Ali T. ym. 2013). Kaiken lisäksi huonosti nukutun yön jälkeen ajatuskaan ei tahdo kulkea (Alhola. ym. 2007). Hyvä uni tekee siis yksinkertaisesti elämästä parempaa! Onneksi on olemassa lukuisia keinoja joilla omaan uneen voi vaikuttaa. Jos kärsit unettomuudesta, haluat… Read More »

sinkki osteri

Mikä on tehokas sinkki annostus flunssaan?

Sinkki on yksi elintärkeistä hivenaineista. Se toimii antioksidanttina ja vahvistaa kehon immuunikykyä. Lisäksi sillä voi olla tulehdusta alentava vaikutus, ja se edesauttaa testosteronin tuotantoa (Prasad. 1983). Maailmanlaajuisesti 25 % väestöstä on riskissä sinkin puutteelle, sillä saanti ruokavaliosta voi olla heikkoa (Prasad. 2012). Sinkkikuurista voi olla hyötyä esimerkiksi flunssan, aknen, syylien tai ruuansulatuksen hoidossa, vaikkei puutosta olisikaan. Tässä artikkelissa käsitellään sinkkiä lisäravinteena, sen vaikutusmekanismeja ja yhteyttä muun muassa flunssaan, akneen ja masennukseen. Listaan myös sinkin puutteelle altistavat… Read More »

kysteiini

Kysteiini, yksi maailman tärkeimmistä lisäravinteista

Kysteiinistä on tehty lukuisia tutkimuksia viime vuosikymmenien aikana, joista kaikki eivät ole vielä saaneet ansaitsemaansa huomiota. Tässä artikkelissa käyn läpi kyseisiä tutkimuksia, ja tutkin mille kysteiinin väitetyistä hyödyistä on oikeasti näyttöä. Jatka siis lukemista jos haluat tietää voiko kysteiinistä olla hyötyä sinulle tai läheisellesi! Iän myötä kysteiini tasojen on osoitettu laskevan huomattavasti, mutta tasoja voi kuitenkin korjata muun muassa ravintolisällä (Kumar. ym. 2013). Kysteiiniä käytetään muun muassa vatsansuojalääkkeenä, ja sen lisäravinteena nauttiminen saattaa auttaa myös… Read More »

b12-vitamiini

B12-vitamiini puutos

B12-vitamiini, toiselta nimeltään kobalamiini, osallistuu kehon jokaisen solun toimintaan. Se on tärkeä ihmisen immuunijärjestelmälle ja ehkäisee anemiaa osallistumalla punasolujen tuotantoon. Kobalamiini myös ylläpitää ihmisen hermostoa, ja sen puute voi aiheuttaa pysyvää hermostovaurioita. Siitä huolimatta jopa 40 prosentilla väestöstä ei ole optimaalista kobalamiinitasoa, ja he saattavat kärsiä lievistä puutoksen oireista. Etenkin vanhuksilla, mutta myös nuorilla, alhainen kobalamiinitaso voi aiheuttaa yleensä ikääntymisen liittyviä oireita. Tässä artikkelissa käymme läpi kobaliiminipuutoksen diagnosointia, puutokselle altistavia tekijöitä, kobalamiinin lähteitä ja mitä… Read More »

kannabidioli

Kannabidioliöljy, marijuanaa ilman huumetta

Kannabidiolia sisältävä kannabinoidiöljy ei ole sama asia kuin hamppuöljy tai huumeena käytettävä kannabis. Kannabidioliöljyllä ei ole lainkaan huumaavaa vaikutusta, sillä se sisältää kannabiksen psykoaktiivista THC yhdistettä hyvin pienen määrän. Mitä iloa kannabidioliöljystä siis on? Tässä artikkelissa käyn läpi mitä kannabidioliöljy oikein on, ja miten se nauttiminen vaikuttaa. Keskityn erityisesti tutkimuksiin sen ahdistusta vähentävistä vaikutuksista. Jatka siis lukemista, jos haluat oppia kannabidioliöljystä lisää, mutta et ole kehdannut kysyä! Fimea luokittelee kannabidioli-öljyn lääkeaineeksi, jonka takia sen maahantuonti… Read More »